Elemen p&p bestari dan kenyataan / justifikasi berdasarkan perlakuan guru dan murid.
Elemen P&P Bestari | Kenyataan / Justifikasi |
Pengajaran & Pembelajaran Berpusatkan Pelajar. | - Murid akan belajar secara kolaboratif dengan guru hanya bertindak sebagai fasilitator.
|
Tugasan mengikut kumpulan.
(SP – Koperatif & Kolaboratif)
(JP – Berpusatkan pelajar) | - Menggalakan murid belajar kendiri dan secara kolaboratif.
- Murid diberikan tugasan dalam kumpulan mengikut tajuk dalam tema yang ditetapkan.
- Pembelajaran berfikrah yang mana murid perlu berfikir cara-cara untuk menyelesaikan tugasan yang diarahkan.
|
Penggunaan alatan ICT dan Teknologi.
(JP – Berbantu teknologi) (SP – Pemerhatian)
(Generik/TMK)
(Generik/KB – Menyampai secara lisan) | - Murid memerhatikan persembahan power point untuk memahami tema.
- Murid menggunakan pelbagai alatan ICT.
- Murid membuat latihan menggunakan perisian yang disediakan oleh guru.
- Murid membuat pembentangan menggunakan pelbagai peralatan TMK.
|
Tugasan berbeza setiap kumpulan – Secara projek.
(Generik/KP – Penentuan tema, penyoalan, pengarahan)
(JP – Berbantu projek) | - Guru memberi soalan, panduan dan arahan dalam menyelesaikan tugasan.
- Murid diberikan tugasan yang berbeza berdasarkan topik dan tema yang sama.
- Murid akan menentukan sendiri bagaimana tugasan ini dijalankan sehingga menperolehi hasil yang memuaskan.
- Murid akan bekerjasama dalam melaksanakan tugasan ini.
|
Penilaian dijalankan oleh murid.
(CP – Verbal/Linguistik, Kecerdasan emosi) (Generik/KMM – Penilaian kendiri, kerja projek murid) | - Murid membentangkan hasil tugasan yang diberikan.
- Murid menjalankan penilaian sebaik sahaja tamatnya sesuatu pembentangan.
- Penilaian dijalankan dari segi elemen persembahan, kemahiran yang didapati dan perkara baru yang diperolehi.
|
1 comments:
Its so useful........
Post a Comment